Wstęp
Słyszeliście o Marku Cubanie? To człowiek, który przeniósł się do Dallas w Teksasie dla słońca i kobiet, ale na tym się nie skończyło — Mark to jedna z tych niezwykłych osób, które potrafią stworzyć coś wielkiego — z niczego. Jest założycielem firm MicroSolutions i Broadcast.com, dzięki którym został miliarderem, a także właścicielem jednego z klubów NBA. Chcecie wiedzieć, jak tego dokonał?
Lekcje z książki „Jak grać, żeby wygrać w biznesie” przekażą Ci w skrócie wiedzę biznesową Marka Cubana oraz jego ogromne doświadczenie w tym zakresie. Autor daje nam w książce liczne bezcenne wskazówki, jak prowadzić biznes z sukcesem, lecz także jak zamienić swoją pasję w biznes oraz jak kupić swoją własną drużynę koszykówki.

Mark Cuban amerykański biznesmen, miliarder, właściciel zespołu NBA Dallas Mavericks. Jego majątek szacuje się na około 4,4 mld USD. Uważany jest za najbardziej wpływową postać w świecie mediów i sportu. Jest także gwiazdą programu „Shark Tank”, gdzie pokazuje jak skutecznie inwestować w startupy.
Lekcje z książki „Jak grać, żeby wygrać w biznesie”
Kiedy Mark Cuban przeniósł się do Dallas w wieku 24 lat, posiadał zepsuty samochód i kilka poliestrowych garniturów. Spał na podłodze małego apartamentu swojej dziewczyny, zmieniał pracę kilka razy, ale tylko ze względu na możliwości uczenia się nowych umiejętności. Uważał bowiem, że aby odnieść sukces w biznesie, musi najpierw zdobyć odpowiednie umiejętności. Kilka miesięcy pracował w Mellon Bank, gdzie poznał bankowy system komputerowy. Swój pierwszy komputer kupił za 99 dolarów, aby nauczyć się programowania. Wciąż zmieniając pracę, nauczył się ważnej lekcji: metody i rozwiązania innych nie zawsze będą dobre dla Ciebie. Ucząc się nowych umiejętności w kolejnych miejscach pracy, wiele możesz nauczyć się o sobie, swoich możliwościach i ambicjach, lecz również o tym, gdzie szefowie i biznesmeni popełniają błędy oraz co w ich biznesach szwankuje.
W momencie, kiedy Cuban orientował się, że przełożeni niechętnie otwierali się na pomysły swoich pracowników, postanawiał odejść. Ostatecznie założył swój własny biznes — tak powstał MicroSolutions.
2. Każdy, nawet najmniejszy biznes, możesz rozwinąć do wielkiego i dobrze go sprzedać.
Tak zrobił Cuban, sprzedając swój pierwszy biznes po kilku latach za 6 milionów dolarów, a kolejny (Broadcast.com — radio internetowe) sprzedał koncernowi Yahoo za 5,9 miliarda dolarów! Każdy następny biznes rozwijał za pieniądze ze sprzedaży poprzedniego i wszystkie te działania zbliżały Cubana do zrobienia biznesu ze swojej pasji. Internetowe radio relacjonowało mecze NBA, a gdy je sprzedał — kupił klub koszykarski Dallas Mavericks. Podczas meczów siadał wśród kibiców, aby poczuć atmosferę i ich doświadczenia.
3. Nigdy nie zaprzestawaj poszukiwania nowych sposobów, aby rozwijać siebie i swój biznes.
Cuban twierdzi, że najwięcej nauczył się, pracując dzień i noc nad rozwojem swojego pierwszego biznesu. Przyswoił sobie mantrę: nigdy nie przestawaj się uczyć. Korzystaj z każdej okazji, aby czytać o rzeczach, które Cię interesują. Mamy obecnie niemal nieograniczony dostęp do ogromnych ilości informacji na każdy temat — korzystajmy z tej możliwości. Kiedy znajomi Cubana oglądali telewizję, on czytał o programowaniu, słynnych przedsiębiorcach, biznesie. Robił wszystko, aby wiedzieć więcej od konkurencji.
Musisz znać swój biznes na wylot! Na rynku zawsze jest, bądź pojawi się konkurencja, która będzie chciała Cię wygryźć. Postaw się więc na jej miejscu i poszukaj słabych punktów u siebie, tak aby móc je naprawiać. Pamiętaj, żeby walczyć z najlepszymi w Twojej branży. Jeżeli chcesz być coraz lepsza/y, graj tak, jakbyś chciał/a wygryźć z rynku Google. W biznesie bezwzględnie musisz mieć wolę wygranej, jednocześnie będąc najmądrzejszą i najlepiej przygotowaną osobą w pokoju. W tym celu musisz być gotowa/y na godziny poświęceń, lecz pozostając w pozytywnym nastawieniu i traktując dobrze ludzi wokół.

4. Włóż w biznes tyle wysiłku, ile to tylko możliwe.
Zarówno w sporcie, jak i biznesie jest nieskończenie wiele możliwości, nieprzewidzianych sytuacji. Nawet pracując dzień i noc, nie jesteś w stanie kontrolować ich wszystkich, lecz jest jedna rzecz, którą możesz kontrolować: swój własny wysiłek. W dzień pracujesz z klientami, potencjalnymi klientami, a wieczorami przygotowujesz się na następny dzień, trenujesz, edukujesz.
Każdego kolejnego dnia, kiedy prowadzisz biznes, będą pojawiać się liczne możliwości. Nie możesz skorzystać z nich wszystkich. Musisz podejmować trudne decyzje, z których zrezygnować. Mogą Cię bowiem rozproszyć i zniweczyć wysiłek w budowaniu Twojego najważniejszego biznesu.
5. Idź swoim tempem i nigdy nie zapominaj o klientach.
Każdy początkujący biznes boryka się z brakiem kapitału i szuka inwestorów. Niestety nie jest to często dobre rozwiązanie. Jeżeli ktoś daje kapitał na rozwój Twojej firmy — przejmuje kontrolę. Musisz dostarczać wyniki, do jakich się zobowiązałaś/eś. Jesteś za nie odpowiedzialny i jeśli coś potoczy się nie tak, możesz utracić kontrolę nad biznesem. Zamiast polegać na dużych inwestorach, naucz się, jak wolniej, lecz stabilniej wzrastać.
Swój pierwszy biznes Mark założył ze swoim kolegą i większość czasu poświęcili na naukę programowania i poszukiwanie klientów, nie inwestorów. Satysfakcja klientów to główny cel, jaki powinien mieć biznes, rozwój przyjdzie później. Cuban zwracał szczególną uwagę na reklamacje i skargi swoich klientów. Nawet kiedy został miliarderem, starał się odpowiadać na nie osobiście.
6. Musisz być wszędzie tam, gdzie tylko się da. Musisz być widoczna/y.
Mark Cuban doskonale opanował tę strategię. Polega ona na tym, że musisz być „krzykaczem”, musi Cię być wszędzie pełno, musisz komunikować o sobie. To strategia, którą stosuje wielu amerykańskich przedsiębiorców. Wystarczy porównać obecność w mediach i mediach społecznościowych amerykańskich prezesów wielkich firm i tych polskich. Amerykanie twierdzą na każdym kroku, że ich projekt jest najlepszy na świecie i zmieni ten świat. Do tego typu komunikacji świetne są media społecznościowe i … programy rozrywkowe. Między innymi dlatego Cuban wystąpił w Tańcu z gwiazdami i Shark Tank.
7. Jest kilka istotnych umiejętności potrzebnych do rozwoju — jedną z nich jest narzekanie.
Narzekanie nie zawsze jest złą rzeczą — często może być pomocne. Przyciąga uwagę do rzeczy, które nie zawsze idą w dobrym kierunku, nie działają dobrze. Kiedy czujesz chęć do narzekania, oznacza to, że masz do rozwiązania jakiś problem lub że stoi przed Tobą wyzwanie. Kiedy ponarzekasz, zmotywujesz się do rozwiązania problemu. W ten sposób Cuban postanowił kupić Dallas Mavericks. Narzekał na kiepską atmosferę na hali podczas meczu i wśród kibiców, więc postanowił ją zmienić, naprawić.
Oczywiście nie można się ograniczać tylko do narzekania. Ty i Twój team musicie kochać to, co robicie. Inaczej nie włożycie w osiąganie celu należytego wysiłku. Bez pasji nie utrzymacie impetu, przepracowując się. Dlatego szukaj współpracowników zmotywowanych tak mocno, jak Ty sam/a, a w ten sposób osiągniesz tyle, co Mark Cuban.
Podsumowanie
Każdy może zrealizować swoje marzenia i odnieść sukces tak, jak Mark Cuban, który zaczynał od zera, lecz wymaga to ciężkiej pracy. Zacznij od mniejszych, realnych celów. Zacznij budować w swoim tempie, lecz zawsze miej na oku cel największy: aby wygrywać i być najlepszym w branży. Nigdy nie zapominaj, że rozwój Twojego biznesu zależy przede wszystkim od satysfakcji klientów. To oni napędzają rozwój Twojej firmy.

Moja opinia o książce
Nie jest to odkrywcza książka, lecz czyta się ją lekko i przyjemnie — właściwie w jedno popołudnie. Nie znajdziecie w niej recepty jak zostać miliarderem, lecz wiele przemyśleń Marka Cubana jest godnych zapamiętania. Jej zaletą jest to, że doskonale podsumowuje i układa w głowie dotychczasową wiedzę biznesową, a to też duża wartość.
7/10
