11 lekcji z książki “Steve Jobs. Sztuka prezentacji”

okładka książki steve jobs sztuka prezentacji carmine gallo

Wstęp 

Steve’a Jobsa zna każdy, kto jest choć trochę zaznajomiony z branżą komputerową, a przez niektórych jest on nawet czczony niczym prawdziwy święty. Dzięki niemu, komputery osobiste Macintosh oraz system operacyjny Mac OS odniosły tak spektakularny sukces. Jobs to człowiek o niesamowitej osobowości, którą był w stanie tak oczarować publiczność, że kupowała wszystko, co sprzedawał.

Lekcje z książki „Steve Jobs. Sztuka prezentacji” pokażą Wam, jak być równie skutecznym, przekonującym i inspirującym jak on. Carmine Gallo szczegółowo opisuje anatomię wspaniałej prezentacji: od projektowania slajdów, przez mowę ciała, modulację głosu, aż po naukę improwizacji. Zdradza sekrety technik, których Steve Jobs używał podczas swoich wystąpień.

 

carmine gallo autor książki steve jobs sztuka prezentacji

Carmine Gallo jest amerykańskim pisarzem, felietonistą oraz mówcą, był także dziennikarzem i prezenterem wiadomości. Aktualnie mieszka w Pleasanton w Kalifornii, jest prezesem Gallo Communications Group, pracuje jako trener ds. komunikacji i mówca. W swoich bestsellerowych książkach podejmuje tematy wystąpień publicznych i storytellingu.

Lekcje z książki „Steve Jobs. Sztuka prezentacji”

  

1. Jeśli chcesz, by Twoja prezentacja odniosła sukces, skrupulatnie zaplanuj opowiadaną historię.

Widownię możesz oczarować opowiadaną historią, a nie slajdami, którymi ją opisujesz. Odłóż więc komputer i przenieś swoją opowieść na papier. Dopiero gdy będziesz usatysfakcjonowany narracją, zacznij planować kolejne slajdy w programie PowerPoint. Według Nancy Duarte, współtwórczyni filmu „Niewygodna prawda”, prezentującego poglądy wiceprezydenta Ala Gore’a, na planowaniu wystąpienia publicznego na papierze powinno się spędzić dwa razy więcej czasu, niż na projektowaniu kolejnych slajdów.

Wszystko zacznij od określenia kluczowego przesłania, jakie chcesz przekazać publiczności, które następnie umieść w tytule. Powinno być ono jak dobry Tweet: krótkie, zapadające w pamięć i przykuwające uwagę.

Kiedy wprowadzasz nowy produkt na rynek, to kluczowe przesłanie powinno zawierać korzyść, jaką kupujący uzyskają dzięki niemu.

Powtarzaj to przesłanie podczas prezentacji wielokrotnie, aby zapadło odbiorcom w pamięć. Potem publiczność, w tym prasa, będzie szukać odpowiednich słów, aby przekazać innym to, czego się przed chwilą dowiedziała. Dzięki dobremu przesłaniu podsuniesz ludziom gotowe rozwiązanie. Przykładem takiego zdania jest tytuł, jaki podał Steve Jobs odbiorcom podczas prezentacji iPhone’a: „Dzisiaj Apple odkrywa telefon na nowo”.

 

2. Chcąc przeprowadzić doskonałą prezentację, musisz ją nieustannie ćwiczyć.

Praktyka czyni mistrza — uczynić Cię może ona charyzmatyczną prezenterką/charyzmatycznym prezenterem. Steve Jobs ćwiczył swoje prezentacje godzinami, zanim zaczęły one wyglądać naturalnie, a opowiadana historia zabrzmiała gładko i bez wysiłku.

Ćwicz swoją prezentację do momentu, w którym nie będziesz potrzebował/a notatek. W przypadkach, kiedy notatki są niezbędne, na przykład, kiedy prezentujesz instrukcję krok po kroku, umieścić na slajdzie trzy do czterech punktów ze słowami kluczowymi. Możesz główne punkty przedstawiać obrazami, z którymi jednoznacznie się kojarzą. Chcąc ułatwić sobie pracę nad prezentacją, nagraj się, aby później sprawdzić popełniane błędy, np. nerwowe gesty, załamania głosu. Możesz także pokazać nagranie znajomemu i poprosić go o ocenę.

 

3. Nie pozwól, aby nieoczekiwane sytuacje zrujnowały Twoja prezentację. Przygotuj się na problemy.

Nawet najbardziej zaprawieni prezenterzy od czasu do czasu mają kłopoty: komputer się zawiesza, slajd magicznie ginie itp. Dopóki jednak problem całkowicie nie uniemożliwia kontynuowania prezentacji, nie denerwuj się. Po prostu go zignoruj lub żartobliwie skomentuj i leć dalej. Publiczność wybacza drobne potknięcia, o ile nie wpadniesz w panikę.

Na potencjalne zagrożenie w postaci trudnych pytań również możesz się przygotować — Steve Jobs używał do tego tzw. metody bucket. Polega ona na wypisaniu wszelkich możliwych kłopotliwych pytań, jakie mogą paść podczas prezentacji, a następnie pogrupowaniu ich tematycznie. Do każdej z grup sformułuj ogólną odpowiedź, na tyle szeroką, aby obejmowała wszelkie możliwe warianty pytań w danym wiadrze „bucket”. Jeżeli podczas prezentacji padnie pytanie zawierające słowo klucz identyfikujące dany „bucket”, z pewnością siebie możemy użyć przygotowanej, ogólnej odpowiedzi — to metoda często stosowana przez polityków.

 

4. Chcąc przykuć uwagę publiczności, opowiedz im, w jaki sposób rozwiążesz ich problemy.

Czy jest to prezentacja, konferencja prasowa czy reklama, komunikat zawsze powinien odpowiadać na jedno kluczowe pytanie: „dlaczego miałabym/miałbym się tym przejmować?”. Powinni się przejmować, ponieważ dasz pytającym rozwiązania. Chcąc je pokazać, musisz najpierw nakreślić problem — to czarny charakter w Twojej historii. Opisz na przykład sytuację, w której odbiorcy poczują frustrację z powodu nieposiadania Twojego produktu lub usługi. Przedstaw namacalne i wyraźne szczegóły, które powodują ból w umysłach publiczności. Wówczas na scenę wchodzi produkt — bohater Twojej historii, który odprawia czarny charakter. W prostych słowach opisz, jak Twój produkt rozwiązuje problemy — te słowa powinny zostać zapamiętane, dlatego powtórz je minimum dwa razy.

Kiedy Steve Jobs prezentował iPoda, najpierw opowiedział o licznych drogich i nieporęcznych rozwiązaniach, aby słuchać ulubionej muzyki w ruchu, jak na przykład masywny i wieszający się CD-player. Następnie przedstawił bohatera, dzięki któremu każdy mógł zmieścić w kieszeni cały zbiór swojej ulubionej muzyki. Tak naprawdę opowieścią sprzedajesz obietnicę lepszego życia, wolnego od problemów, które najpierw jaskrawo nakreśliłaś/eś.

Dzięki temu możesz też opowiadać z pasją, podobnie jak Steve Jobs, którego szczerze pasjonowały problemy ludzi, a które jego produkty mogły rozwiązać.

Pasja jest cechą każdego inspirującego mówcy.

5. Nie przytłaczaj publiczności — maksymalnie upraszczaj slajdy i słownictwo.

Nasz mózg jest w rzeczywistości dość leniwym organem, dlatego musisz ułatwić swoim odbiorcom przyswajanie przekazu. Uproś slajdy prezentacji tak, aby każdy zawierał tylko jedną kwestię. Pamiętaj, że Twoim celem jest zwrócenie uwagi odbiorców na to, co mówisz, a nie na czytanie długich zdań i opisów. Upychanie maksymalnej ilości informacji na slajdach to częsty błąd w prezentacjach i z pewnością utrudnia ich przyswajanie. Steve Jobs tymczasem używał często pojedynczych słów lub obrazów, by zwiększyć wpływ na publiczność. Powiązanie obrazu z przekazywaną słownie informacją zwiększa prawdopodobieństwo jej zapamiętania.

Tę samą zasadę zastosuj do słownictwa, jakiego używasz. Unikaj zawodowego żargonu i skomplikowanych fraz. Pamiętaj, że prezentujesz po to, by publiczność z tego skorzystała, a nie aby sprawić wrażenie inteligentniejszego. Używaj często analogii i metafor, żeby wzmocnić przekaz. Steve Jobs robił to często, na przykład porównując iPoda do równie małej i lekkiej paczki gum do żucia.

6. Oszczędnie używaj danych, by były łatwe do zrozumienia.

Dane liczbowe mogą być bardzo pomocne w uwiarygodnieniu Twojej historii, lecz nic bardziej nie usypia publiczności jak natłok cyfr. Używaj ich oszczędnie i jak najczęściej stosuj porównania, aby ułatwić ich odbiór. Dla przykładu: kiedy IBM prezentował swój superkomputer — „The Roadrunner”, nie opisał jego prędkości jako jeden petaflop (FLOP to jednostka mocy obliczeniowej). Użyto zamiast tego metafory, która wzmocniła przekaz — „Aby uzyskać moc obliczeniową, jaką ma The Roadrunner potrzebowalibyście laptopów, z których moglibyście ułożyć dwukilometrową wieżę.”. Podobnie Steve Jobs opisał iPoda — zamiast przekazać publiczności, że ma 5GB pamięci i waży 6,5 uncji, pokazał, że można na nim zapisać 1000 piosenek i schować do kieszeni spodni.

 

7. Użyj tzw. reguły trzech.

Jest ona popularna w teorii komunikacji i mówi, że lista składająca się z trzech punktów jest najbardziej efektywna i naturalna. Steve Jobs określił iPhone’a jako kombinację trzech urządzeń — ekran dotykowy iPoda, telefon i komunikator internetowy. John F. Kennedy przedstawił listę trzech najważniejszych inwestycji potrzebnych do podboju kosmosu, a Wy oczekujecie trzeciego przykładu, gdyż jest to naturalne:)

Ludzie przeciętnie potrafią przypomnieć sobie trzy najważniejsze rzeczy z każdej prezentacji, dlatego grupowanie tematów w listy trzech punktów, czy trzech podpunktów, powinno być podstawą każdej z nich.

 

8. Odbiorcy lepiej zapamiętają prezentację zawierającą emocje.

Ludzie mogą zapomnieć slajdy, Twój produkt i nawet Ciebie, ale nie zapomną emocji, które wywołałaś/eś. Zaplanuj i przećwicz momenty w swojej prezentacji, które te emocje wywołują. Może być to coś wzruszającego albo zaskakującego, jak na przykład wówczas, kiedy Steve Jobs wyjął nowego MacBooka z koperty, aby zademonstrować, jak jest cienki. Dobrze przećwiczony moment wywołujący emocje będzie najlepiej zapamiętanym elementem Twojej prezentacji.

 

9. To jak mówisz i jak wyglądasz, bywa ważniejsze niż to, co mówisz.

Według niektórych badań język niewerbalny i ton głosu mają większy wpływ na odbiorców, niż wypowiadane słowa. Dlatego sceniczna prezencja Steve’a emanowała autorytetem i pewnością siebie. Działaj jak lider, którym chcesz zostać. Nie chowaj się za podium, nie czytaj monotonnie z kartki ze skrzyżowanymi za plecami rękoma. Przeciwnie. Stań tak, aby nic nie dzieliło Cię od publiczności. Utrzymuj kontakt wzrokowy. Używaj wyćwiczonych gestów, aby ożywić swój przekaz. Używaj celowych pauz i modyfikuj ton głosu w zależności od momentu prezentacji. Wyglądaj jak lider, dzięki odpowiedniemu ubiorowi dostosowanemu do kultury firmy lub tematyki prezentacji.

 

10. Ożyw swoje show dzięki rekwizytom, demonstracjom, klipom video.

Używając różnorakich mediów podczas prezentacji, pomożesz odbiorcom w jej zrozumieniu i zapamiętaniu. Ludzie uczą się bowiem na różne sposoby. Jedni lepiej przyswajają przekaz wizualny, inni bodźce słuchowe, a jeszcze inni poprzez doświadczenia kinestetyczne (dotyk, ruch). Krótka, prosta, lecz efektowna demonstracja produktu może być niezwykle skutecznym sposobem na pokazanie jego najlepszych cech i funkcjonalności. Podczas prezentacji iPhone’a Jobs użył map Google, aby znaleźć najbliższą kawiarnię Starbucks. Następnie zadzwonił do niej, aby zamówić 4000 latte na wynos. Wszystko to na oczach rozbawionej publiczności. Prezes Apple uwielbiał pokazywać najnowsze klipy reklamowe swoich produktów, co niezwykle ożywiało jego prezentacje. Te momenty pełniły często rolę przerywników, podczas których publiczność się relaksowała, dzięki czemu mogła lepiej się skupić na dalszej części prezentacji.

 

11. Dziel się sceną i chwałą z innymi.

Są ku temu trzy powody.

  1. Publiczność pragnie różnorodności. Słuchanie nawet najbardziej charyzmatycznego mówcy potrafi znużyć po jakimś czasie. Przedstawienie na scenie partnerów biznesowych, członków zespołu czy celebrytów bardzo ożywia pokaz.

  2. Inni mówcy mogą mieć większy autorytet w poszczególnych częściach prezentacji. Steve Jobs, pokazując nowego notebooka wykonanego z pojedynczego bloku aluminium, poprosił o przedstawienie procesu produkcyjnego projektanta wykonawczego.

  3. Rekomendacje klientów są najlepszym narzędziem sprzedażowym. Klienci oceniają produkty na podstawie opinii innych, dlatego powinnaś/powinieneś zawsze je mieć w swojej prezentacji. Najlepiej oczywiście byłoby, gdyby osoby rekomendujące pojawiły się na scenie.

Podsumowanie

Chcąc prezentować tak imponująco, jak Steve Jobs, uprość maksymalnie swój przekaz tak, by był lepiej zapamiętywany i zrozumiały. Zaplanuj także historię, którą chcesz opowiedzieć i określ jej kluczowy przekaz. Ćwicz ją do momentu, kiedy będziesz opowiadać swobodnie i przygotuj się na wpadki. Najważniejsze, to pokazywać rozwiązania problemów i korzyści dla odbiorców, używając do tego prostego języka, porównań i metafor. Jeśli uda się wzbudzić emocje — sukces murowany.

Moja opinia o książce

Sztuka prezentacji według Steve’a Jobsa to pozycja, która stała się światowym bestsellerem i zyskała status kultowej. Jest idealna dla wszystkich, którzy prowadzą wystąpienia publiczne — nie tylko dla menadżerów i dyrektorów firm, ale również nauczycieli, chcących utrzymać zainteresowanie uczniów. Jako człowiek sceny polecam gorąco.

9/10

Patryk Czerniejewski

Jeżeli było to dla Ciebie wartościowe udostępnij swoim znajomym

100 wyjątkowych cytatów na social media

E-book Sto wyjątkowych cytatów dla Twoich Soacial Mediów